Paraules Esdrúixoles:
Àgora
Competència
Còmplice
Conseqüències
Diferència
Diferències
Diògenes
Espontàniament
Estàtua
Estàtua
Excel·lència
Experiència
Famílies
Heterogènies
Influència
Lingüística
Mètodes
Patològica
Primària
Pròpies
Referència
Resiliència
Resistència
Reticències
Socialdemòcrata
Lèxic:
- Etzibar: Pegar, donar un cop.
- Resiliència: Resistència que presenten els sòlids al trencament per xoc, donada per una xifra que caracteritza la fragilitat del sòlid.
- Reticències: Actituds de resera, d'hesitació, de desconfiança.
Aposicions (SN que complementa a un altre SN):
- Línia 7: Diògenes (especificativa).
- Línia 33: famós columnista de New York Times (explicativa).
- Línia 40: un sociòleg de l'educació socialdemòcrata (explicativa).
- Línia 42: Tony Judt (especificativa).
- Línia 7: Diògenes (especificativa).
- Línia 33: famós columnista de New York Times (explicativa).
- Línia 40: un sociòleg de l'educació socialdemòcrata (explicativa).
- Línia 42: Tony Judt (especificativa).
Accent diacrític:
- bé / be --> Línia 56: bé --> possessions; adverbi; conjunció.
- dóna / dona --> Línia 14: dóna --> forma del verb donar.
- és / es --> Línia 1, 3, 6, 11, 17, 24, 28, 30 i 46: és --> verb copulatiu. Línia 3 i 24: es --> pronom.
- més / mes --> Línia 57: més --> quantitatiu.
- sí / si --> Línia 46: si --> conjunció condicional.
- sinó / si no --> Línia 11: sinó --> conjunció adversativa.
- té / te --> Línia 21: té --> verb tenir.
Conjuncions adversatives:
- però --> Línia 4, 5, 11, 26 i 38.
- però --> Línia 4, 5, 11, 26 i 38.
- sinó --> Línia 11 i 21.
Dos punts:
Línia 3, 10 i 12.
Línia 3, 10 i 12.
Verbs i experts per introduir:
- David Brooks --> Línia 33
- Diferents estudis internacionals --> Línia 63.
- Jaap Dronkers --> Línia 40.
- Ratio Studiorum --> Línia 23.
- Roland Fryer --> Línia 30.
- Tony Judt --> Línia 40.
Sinònims:
- Línia 3: notables.
- Línia 6: educat, evident.
- Línia 8: discursejar, aturar-se.
- Línia 9: finalitzar.
- Línia 11: evident, exercitar-se, fracassar.
- Línia 12: resistència, fracàs.
- Línia 14: dóna.
- Línia 15: recuperar.
- Línia 16: designa, sobreposar-se.
- Línia 17: enfonsa.
- Línia 18: fer front.
- Línia 19: evitació.
- Línia 23: parla.
- Línia 25: afortunada.
- Línia 26: definir, maneres.
- Línia 27: mancat, ductilitat, caracteritza.
- Línia 28: capacitat.
- Línia 30: ha assolit.
- Línia 31: anomenada.
- Línia 32: constatant, insalvable.
- Línia 33: incentivar.
- Línia 34: el va qualificar.
- Línia 35: eliminar, abisme.
- Línia 36: pagar.
- Línia 37: incentivar, estimular.
- Línia 38: s’aplica, criticada.
- Línia 39: eliminació, desigualtats, enquistades.
- Línia 40: critica.
- Línia 41: mètodes, reduït, desigualtats.
- Línia 42: enfrontant.
- Línia 43: difuminat.
- Línia 47: complica.
- Línia 48: principalment.
- Línia 49: sustenta, ens obliga, amants.
Anàlisi del text per paràgrafs:
1. Introduecció del text: Diferència entre el reconeixement de l'esport i de l'excel·lència a les escoles. Per altra banda, tothom hauria de ser educat d'una manera equitativa.
2. Exemplificació d'un cas que fa introduir el terme de resiliència: exercitar-se en la resistència al fracàs.
3. Significat de resiliència en enginyeria i en l'ésser humà. Parla també de dues actituds de la persona davant el fracàs: autojustificació i enfonsament.
4. Èxit com a capacitat de treure alguna lliçó profitosa de la inevitable experiència del fracàs. Per tant, l'error com a oportunitat d'aprenentatge i per corregir les pròpies experiències. Definició de l'educació com a aprenentatge dels errors de cada persona i de la ductilitat.
5. Eliminació de les desigualtats en el sistema escolar mitjançant una incentivació econòmica. Persones implicades: Roland Fryer (professor) i David Brooks (columnista).
6. Crítica a la incapacitat dels mètodes pedagògics suaus per reduir les desigualtats d'oportunitats educatives. Persones implicades: Jaap Dronkers (sociòleg) i Tony Judt (historiador).
7. L'educació com a acte d'amor.
8. La llibertat humana ens fa possible fer efectiva alguna de les nostres diferents maneres de ser. Educar és triar des de l'ambició del millor que podem arribar a ser.
9. Fa un breu resum del que ja ha parlat anteriorment i afegeix un nou concepte: competència metalingüística.
10. Rendiment escolar en relació amb el nombre de llibres que hi ha en una casa i la influència de la qualitat del llenguatge familiar. Així la competència lingüística adopta un paper important.
11. Conclusió del text: L'escola ha de fer el que calgui perquè tothom tingui la mateixa oportunitat d'aprenentatge. Per tant, ha de donar als nens els recursos i les eines necessàries perquè no hi hagi fracàs pensant en la situació familiar de cada un d'ells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario