Etiquetas

miércoles, 18 de noviembre de 2015

Es pot educar en l'èxit?

Paraules Esdrúixoles:

Àgora
Competència
Còmplice
Conseqüències
Diferència 
Diferències  
Diògenes
Espontàniament
Estàtua
Excel·lència
Experiència
Famílies
Heterogènies
Influència 
Lingüística
Mètodes
Patològica
Primària
Pròpies 
Referència
Resiliència
Resistència
Reticències
Socialdemòcrata


Lèxic:

  • Etzibar: Pegar, donar un cop.

  • Resiliència: Resistència que presenten els sòlids al trencament per xoc, donada per una xifra que caracteritza la fragilitat del sòlid. 

  • Reticències: Actituds de resera, d'hesitació, de desconfiança.


Aposicions (SN que complementa a un altre SN):

- Línia 7: Diògenes (especificativa).
- Línia 33: famós columnista de New York Times (explicativa).
- Línia 40: un sociòleg de l'educació socialdemòcrata (explicativa).
- Línia 42: Tony Judt (especificativa).


Accent diacrític:

-
bé / be --> Línia 56: bé --> possessions; adverbi; conjunció.
- dóna / dona --> Línia 14: dóna --> forma del verb donar.
- és / es --> Línia 1, 3, 6, 11, 17, 24, 28, 30 i 46: és --> verb copulatiu. Línia 3 i 24: es --> pronom.
- més / mes --> Línia 57: més --> quantitatiu.
- sí / si --> Línia 46: si --> conjunció condicional.
- sinó / si no --> Línia 11: sinó --> conjunció adversativa.
- té / te --> Línia 21: té --> verb tenir.




Conjuncions adversatives:

- però --> Línia 4, 5, 11, 26 i 38.
- sinó --> Línia 11 i 21.


Dos punts:

Línia 3, 10 i 12.


Verbs i experts per introduir:


- David Brooks --> Línia 33
- Diferents estudis internacionals --> Línia 63.
- Jaap Dronkers --> Línia 40.
- Ratio Studiorum --> Línia 23.
- Roland Fryer --> Línia 30.
- Tony Judt --> Línia 40.


Sinònims:

 - Línia 3: notables.
 - Línia 6: educat, evident.
 - Línia 8: discursejar, aturar-se.
 - Línia 9: finalitzar.
 - Línia 11: evident, exercitar-se, fracassar.
 - Línia 12: resistència, fracàs.
 - Línia 14: dóna.
 - Línia 15: recuperar.
 - Línia 16: designa, sobreposar-se.
 - Línia 17: enfonsa.
 - Línia 18: fer front.
 - Línia 19: evitació.
 - Línia 23: parla.
 - Línia 25: afortunada.
 - Línia 26: definir, maneres.
 - Línia 27: mancat, ductilitat, caracteritza.
 - Línia 28: capacitat.
 - Línia 30: ha assolit.
 - Línia 31: anomenada.
 - Línia 32: constatant, insalvable.
 - Línia 33: incentivar.
 - Línia 34: el va qualificar.
 - Línia 35: eliminar, abisme.
 - Línia 36: pagar.
 - Línia 37: incentivar, estimular.
 - Línia 38: s’aplica, criticada.
 - Línia 39: eliminació, desigualtats, enquistades.
 - Línia 40: critica.
 - Línia 41: mètodes, reduït, desigualtats.
 - Línia 42: enfrontant.
 - Línia 43: difuminat.
 - Línia 47: complica.
 - Línia 48: principalment.
 - Línia 49: sustenta, ens obliga, amants.

 
Anàlisi del text per paràgrafs:

1. Introduecció del text:  Diferència entre el reconeixement de l'esport i de l'excel·lència a les escoles. Per altra banda, tothom hauria de ser educat d'una manera equitativa.

2. Exemplificació d'un cas que fa introduir el terme de resiliència: exercitar-se en la resistència al fracàs.

3. Significat de resiliència en enginyeria i en l'ésser humà. Parla també de dues actituds de la persona davant el fracàs: autojustificació i enfonsament.

4. Èxit com a capacitat de treure alguna lliçó profitosa de la inevitable experiència del fracàs. Per tant, l'error com a oportunitat d'aprenentatge i per corregir les pròpies experiències. Definició de l'educació com a aprenentatge dels errors de cada persona i de la ductilitat.

5. Eliminació de les desigualtats en el sistema escolar mitjançant una incentivació econòmica. Persones implicades: Roland Fryer (professor) i David Brooks (columnista).

6. Crítica a la incapacitat dels mètodes pedagògics suaus per reduir les desigualtats d'oportunitats educatives.
Persones implicades: Jaap Dronkers (sociòleg) i Tony Judt (historiador).

7. L'educació com a acte d'amor.

8. La llibertat humana ens fa possible fer efectiva alguna de les nostres diferents maneres de ser. Educar és triar des de l'ambició del millor que podem arribar a ser.

9. Fa un breu resum del que ja ha parlat anteriorment i afegeix un nou concepte: competència metalingüística.

10. Rendiment escolar en relació amb el nombre de llibres que hi ha en una casa i la influència de la qualitat del llenguatge familiar. Així la competència lingüística adopta un paper important.

11. Conclusió del text: L'escola ha de fer el que calgui perquè tothom tingui la mateixa oportunitat d'aprenentatge. Per tant, ha de donar als nens els recursos i les eines necessàries perquè no hi hagi fracàs pensant en la situació familiar de cada un d'ells. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario